Klachtenregeling

Wat kunt u doen bij klachten over uw logopedist

© NVLF 2017
 

Ontevreden over de behandeling

Het kan gebeuren dat u als cliënt/patiënt of als ouder van een minderjarige cliënt/patiënt een klacht heeft over uw logopedist of over de logopedische behandeling. Welke stappen kunt u dan ondernemen en waar kunt u met uw klacht terecht?
 
In deze folder staat uitgelegd welke mogelijkheden er zijn.
 

Praat eerst met uw logopedist

Bespreek uw klacht eerst met de logopedist. Als de logopedist niet weet dat u ontevreden bent, kan hij de klacht niet oplossen. Komt u er samen niet uit, dan kunt u uw klachten neerleggen bij de klachtenloketparamedici.
 
 

Beroepscode voor logopedisten

Logopedisten zijn gebonden aan normen die zijn vastgelegd in gedragsregels. Deze regels staan in de ‘Beroepscode voor Logopedisten. Zo is bijvoorbeeld afgesproken dat logopedisten de belangen van de cliënt voorop stellen. Er geldt geheimhoudingsplicht en cliënten worden behandeld zonder aanziens des persoons (geen discriminatie). Als u vindt dat uw logopedist in strijd met de beroepscode heeft gehandeld, en hij is lid van de NVLF, dan kunt u een klacht indienen bij het Loket.
 
 

Behandeling van de klacht door het Loket 

Het College is een onafhankelijk orgaan van de NVLF en behandelt en beoordeelt klachten over leden van de NVLF. Het is daarmee een vorm van intern tuchtrecht. Het Loket kan binnen dit soort klachtenbehandeling sancties opleggen of aan de NVLF adviseren om een sanctie toe te passen.
 
 

Behandeling van de klacht door de Klachtencommissie

Sinds 1 januari 1995 zijn alle logopedisten wettelijk verplicht om een regeling te hebben voor de behandeling van klachten. Vanaf 2017 is er een herziene versie. Voor klachten is de website Klachtenloket Paramedici in het leven geroepen. Op deze site kunt u uw klacht indienen en zij beoordelen of deze gegrond is of niet.
 
 

Kosten en procedures

Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van een klacht door het Loket. Er gelden wel regels over hoe een klacht moet worden ingediend, hoe de behandeling ervan plaatsvindt en binnen welke termijn een uitspraak tegemoet kan worden gezien.
 
Als u overweegt om een klacht in te dienen, kunt u contact opnemen  via onderstaande link. Deze brengt u naar de website van het Klachtenloket.  https://secure.kwaliteitsregisterparamedici.nl/klp/default.aspx
 

Ondersteuning bij de klachtenbehandeling

Wilt u ondersteuning bij uw klacht, dan kunt u contact opnemen met de Zorgbelangorganisatie in uw regio. Wat deze organisaties kunnen doen en hoe u ze kunt bereiken vindt u op de website www.zorgbelang-nederland.nl
 
 

Adressen

NVLF College van Toezicht op de naleving van de beroepscode voor logopedisten
 
Steinhagenseweg 2b
Postbus 75
3440 AB Woerden
Telefoon: 0348 45 70 73
 
 
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
 
Postbus 1539
3500 BM Utrecht
Telefoon: 030 297 03 03
 

Websites

www.logopedistzoeken.nl
www.logopedie.nl
www.npcf.nl
www.zorgbelang-nederland.nl
www.zorgkaartnederland.nl
 

Contact

Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie
Postbus 75
3440 AB Woerden
0348-457070
 
logopedie@nvlf.nl
www.logopedie.nl