Klachtenregeling
Wat kunt u doen bij klachten over uw logopedist
© NVLF 2017
Ontevreden over de behandeling
Het kan gebeuren dat u als cliënt/patiënt of als ouder van een minderjarige cliënt/patiënt een klacht heeft over uw logopedist of over de logopedische behandeling. Welke stappen kunt u dan ondernemen en waar kunt u met uw klacht terecht?
In deze folder staat uitgelegd welke mogelijkheden er zijn.
Praat eerst met uw logopedist
Bespreek uw klacht eerst met de logopedist. Als de logopedist niet weet dat u ontevreden bent, kan hij de klacht niet oplossen. Komt u er samen niet uit, dan kunt u uw klachten neerleggen bij de klachtenloketparamedici.
Beroepscode voor logopedisten
Logopedisten zijn gebonden aan normen die zijn vastgelegd in gedragsregels. Deze regels staan in de ‘Beroepscode voor Logopedisten. Zo is bijvoorbeeld afgesproken dat logopedisten de belangen van de cliënt voorop stellen. Er geldt geheimhoudingsplicht en cliënten worden behandeld zonder aanziens des persoons (geen discriminatie). Als u vindt dat uw logopedist in strijd met de beroepscode heeft gehandeld, en hij is lid van de NVLF, dan kunt u een klacht indienen bij het Loket.
Behandeling van de klacht door het Loket
Het College is een onafhankelijk orgaan van de NVLF en behandelt en beoordeelt klachten over leden van de NVLF. Het is daarmee een vorm van intern tuchtrecht. Het Loket kan binnen dit soort klachtenbehandeling sancties opleggen of aan de NVLF adviseren om een sanctie toe te passen.
Behandeling van de klacht door de Klachtencommissie
Sinds 1 januari 1995 zijn alle logopedisten wettelijk verplicht om een regeling te hebben voor de behandeling van klachten. Vanaf 2017 is er een herziene versie. Voor klachten is de website Klachtenloket Paramedici in het leven geroepen. Op deze site kunt u uw klacht indienen en zij beoordelen of deze gegrond is of niet.
Kosten en procedures
Er zijn geen kosten verbonden aan de behandeling van een klacht door het Loket. Er gelden wel regels over hoe een klacht moet worden ingediend, hoe de behandeling ervan plaatsvindt en binnen welke termijn een uitspraak tegemoet kan worden gezien.
Als u overweegt om een klacht in te dienen, kunt u contact opnemen via onderstaande link. Deze brengt u naar de website van het Klachtenloket. https://secure.kwaliteitsregisterparamedici.nl/klp/default.aspx
Ondersteuning bij de klachtenbehandeling
Wilt u ondersteuning bij uw klacht, dan kunt u contact opnemen met de Zorgbelangorganisatie in uw regio. Wat deze organisaties kunnen doen en hoe u ze kunt bereiken vindt u op de website www.zorgbelang-nederland.nl
Adressen
NVLF College van Toezicht op de naleving van de beroepscode voor logopedisten
Steinhagenseweg 2b
Postbus 75
3440 AB Woerden
Telefoon: 0348 45 70 73
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Postbus 1539
3500 BM Utrecht
Telefoon: 030 297 03 03
Websites
www.logopedistzoeken.nl
www.logopedie.nl
www.npcf.nl
www.zorgbelang-nederland.nl
www.zorgkaartnederland.nl
Contact
Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie
Postbus 75
3440 AB Woerden
0348-457070
logopedie@nvlf.nl
www.logopedie.nl